2014年5月29日 星期四

O Maan Ko Saka’orip Nangra?【2】(他們靠什麼生活呢?2)

  




O Maan Ko Saka’orip Nangra?【2】(他們靠什麼生活呢?2)

(midodo to sa’ayaw a cudad. 續上編文章)


    O sakacicilah nangra i, o nialaan nangra i ma’icangay a ‘ongco’ongcoyan to nano kinatapsi’ no taplik. Ma’icang no cidal konini saka, o nini ko cilah nangra.

    O sakapitangtang nangra i, o podac no ti’aw hananay a kilang. Karkaren nangra ko sra a mipateli toya fadic no ti’aw. Paroen ko nanom ta masekedef koya podac no ti’aw. Ta todohen ko ‘adicaw a fokeloh a miparo i nanom, ta marokrok koya nanom. Ta miparo to dateng ano ^ca o titi ato foting, ta matangtang. Ano awaay to. Ko fa^det noya fokeloh i, alaen a pasadak. Pakotayen to fa'elohay a fa'edatay a fokeloh. Ma^deng kina tolo a mihaen i, ma^ecakto.


    O romasato, itini i pisarakarakat nangra a mifoting, mi’adop i, matama nangra ko makapahay a dihif. Itira cangra a pacarcar a maro’ a mipala loma’ toya dihif. Ano matama to nangra ko matiraay a makapahay a dihif i, itira cangra a malinah a maro’. Liyasen nangra koya talo’an nangra.

    Yo matama to nangra ko kakahaday a palapalaan i, itrato cangra a misakakahad to omah a matayal.

    Nanoya, mikilim cangra to nga’ayay a pipatirengan to loma’ a sra. Ta patirengen nangra ko tolo’an. Nikawrira, caayho pisatata’ang cangra a misanga’, o pasamoho konian.

    Yo ‘alomanto ko wawa nangra i, pararamoramoden nangra ko wawa nangra. Ta mangalay ko wawa nangra a micidek a ciloma’. Saka, padangen nangra ko wawa a misanga’ to malo loma’ nangra. Isa’ayaw i, itira saho cangra i fiyaw no mama ato ina a mipaloma. Yo ciwawa koya wawa i, orirato ko tayraay i raayay a omah nangra a paloma. Ta itira ko aro’ nangra. ‘Aloman, ‘aloman sato saka, misakilikilim cangra to caayho ka tama nangra a palapalaan. Talatimol ko roma. Talaka’amis ko roma. Pakani i rakat nangra a mi’adop ko sakapakatama cangra to kakahaday a palapalaan. Ta paytemek sato cangra a mikilim to nga’ayay a kama-ro’an a patireng to loma’ itira.

    Cimihcaan cimihecaan i, masaniyaro’ koya kamaro’an nangra. Sa’aloman sato ko tamdaw. Onini ko satapangan no kaciniyaro’ no Pangcah. O ngangan no kasaniyaro’ no Pangcah itiyaho i, o nipanganganan no mi’adopay.

    Tona malalok ko Pangcah a matayal saka, maherek ko tayal tono omah i, mifoting i ‘alo ato i riyar. Maherek a mifoting i, malingad to a mi’adop. Pasacowacowa to ko rakat nangra a mi’adop. Saka, matama nangra ko makapahay a masadafdafay a pala i, misatalo’an cangra itira a mi’id’id to tama’. Ta pacena’ cangra a misaomah i taliyuk no talo’an nangra a mipaloma to kaolahan a kakaenen. Kalanipi’adop han nangra ko pikilim to nga’ayay a kalipalaan. Adihayto ko tama’ nangra, ato matato-dong to ko romi’ad to pinokayan i, minokay to cangra i loma’.

    Malalitemoh cangra ato widang. Saka, itira to cangra a malalicalicay. Onini ko saka masasikafana’ to cangra ato masasiholol to cangra. O nini ko saka nga’ay to nangra a pararamod to wawa nangra. Malo sapaomah to i wawa koya misaomahan nira a mi’adop. Itira to ko wawa a ciloma’. Mata^lif ko pinapina a miheca i, masaniyaro’ to koya kamaro’an no wawa.

Mahaen ko sakalenak no Pangcah hananay. Saka itini i sakawali no Taiwan a masa niyaro’ ko aro' no Pangcah. O romasato, ira haca ko tahiraay i saka^etip a mifoting ano^ca i, mi’adop ko rakat nangra. Saka, ira ko niyaro’ no Pangcah itira saan.

O sapatoor a sowal.

    I 1800 a mihecaan i, ira ko pakataminaay nani cecay no Kalolin a Yapo hananay a kanatal a tayni i Taywan a tahacanger i wali. Ta paka ’araw cangra to ‘orip no Pangcah. “Aya: ini: ko sakalecad niyam o Pangcah a tamdaw”. Saan cangra a lipahak. Ma^deng pakapito a polo’ a romi’ad cangra itini. Saka, malalicalicay cangra ato itiniay a Pangcah. Kona onini a tamdaw ko papasifana’ to i niyaro’ay nangra a tamdaw to matiniay a demak. ‘Araw hani, ranikay a mapatay cangra yo itiniho cangra. Saka, awaayto ko papatakos to kakafit nangra ato itiniay.


(Nai "o 'orip no 'Amis"a cudad- 'Afo Apak komitiliday)
Tipus Koyo 2014.05.29     



沒有留言:

張貼留言